torsdag 21 maj 2009

Gör din röst hörd!

Den 7:e juni är det val till Europa-parlamentet. Då har vi svenskar chansen att påverka hur våra liv kommer att se ut under de kommande åren. Tyvärr är det i dagsläget så att varannan svensk inte ens planerar att rösta valet till EU-parlamentet. Detta gör mig både arg och ledsen. Vi lever i ett demokratiskt samhälle och har rätt att genom folkomröstning påverka vilka som ska föra vår talan i EU. Detta tycker jag är väldigt viktigt, då EU faktiskt till allt större del påverkar hur vi lever. Den mat vi äter, den luft vi andas, arbete, jobb, skola. Det mesta påverkas mer eller mindre av vad som bestäms i Bryssel. Jag är inte någon EU-förespråkare. Det spelar ingen roll. Vi är med i EU och så är det, vi slipper inte EU bara för att vissa av oss inte bryr oss. Vi måste göra det bästa av situationen och skicka ner de som vi tycker ska tala för oss. Många tänker att Sverige är ett litet land, att vi inte har så mycket att säga till om. Jag tycker att så länge Sverige över huvud taget har något alls att säga till om så ska vi göra det. Du har chansen att påverka din och Sveriges framtid. Jag bryr mig inte om vilket parti du röstar på, bara du röstar. En demokrati är inget värd om man inte utnyttjar den. Om du inte har möjlighet/ork att gå och rösta på valdagen, förtidsrösta! Är du osäker på vilket parti du ska rösta på, gör ett test, exempelvis här. Det finns inga hinder, bara möjligheter. Rösta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar