tisdag 19 maj 2009

Stackars skivbolagen...

Skivbolagen har under lång tid drivit upp priserna på musik. Det jag som konsument betalar för en CD-skiva är långt mer än vad det kostar att tillverka den (jag läste vid något tillfälle att det inte kostar mer än några kronor per skiva), och endast en liten del av vinsterna går till artisten. Jag betalar gärna en slant för att en artist jag gillar ska kunna leva på sin musik, men jag vill inte bidra till amerikanska skivbolagsjättars miljonvinster (eller miljardvinster kanske?). Jag säger inte att jag är för illegal fildelning, men den illegala fildelningen är trots allt folkets röst, och folket säger att det har gått för långt. Om skivbolagen med stämningar och hot om böter till slut lyckas döda The Pirate Bay kommer liknande sajter ta vid, med nyare och bättre teknik, alltid steget före. Enligt min åsikt bör skivbolagen i stället fråga sig varför den illegala fildelningen blivit ett sådant stort fenomen, och de bör försöka finna en lösning för att konkurrera ut den med bra och prisvärda alternativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar